Vooraf
Informatie en ICT zijn noodzakelijk in de ondersteuning van het onderwijs. Denken we maar aan de leerlingadministratie- en leerlingvolgsystemen, agenda- en rapportprogramma’s, oefen- en toetssystemen… . Kris Van Staay, leerkracht lagere school, is onze ICT- en Mediacoördinator, die zulke inhouden in de praktijk omzet. Hij wordt hierin ondersteund door Joke Hooyberghs, leerkracht kleuterschool.
Vaak verwerken de geautomatiseerde systemen persoonsgegevens (van leerlingen, ouders, leerkrachten…) en is de privacywetgeving, AVG, hierop van toepassing.
(AVG = de Algemene Verordening Gegevensbescherming is een privacywet die geldt in de hele Europese Unie. Dankzij de AVG is de bescherming van persoonsgegevens in alle landen van de EU op dezelfde manier geregeld en gelden in elke lidstaat dezelfde regels.)

Inschrijvingen
Bij het inschrijven van kinderen is er steeds een voorrang als de broer of zus reeds op school aanwezig is. Zij worden met “voorrang” behandeld.
Als school geloven we in gelijke onderwijskansen en daarom vinden we het belangrijk om ook kinderen met minder kansen volop in onze school te begeleiden. De Sociaal Economische Status van leerlingen kunnen via berekeningschalen extra lestijden opleveren om die kinderen extra aandacht te geven (SES-lestijden).
Er is een algemene inschrijfperiode tijdens de eerste week van juli en tijdens de laatste veertien dagen van augustus.
Kleuters kunnen steeds inschrijven voor een instapperiode.

Hoe inschrijven?
Het maken van een bewuste schoolkeuze is zeer belangrijk.
Daarom vinden wij het nodig u eerst grondig informeren over de school (met een rondleiding) zodat u weet of de pedagogische opzet van de school aansluit bij uw eigen opvoedingsdoelen. Dit noemen we het intakegesprek. Na dit gesprek wordt u dan uitgenodigd grondig na te denken over het aangeboden project. Na deze ‘denkperiode’ kunt u de school in alle vrijheid melden of u uw kind wenst in te schrijven in onze school (en dus achter het project staat).
U kan voor informatie en inschrijvingen steeds een afspraak maken met de directeur.

Bij de inschrijving van de leerlingen dient een officieel document te worden voorgelegd dat de identiteit van het kind bevestigt en de verwantschap aantoont. Het officieel document kan zijn : ISI+ -kaart, uittreksel uit de geboorteakte, identiteitskaart van het kind, bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister, de reispas. Kinderen van vreemde nationaliteit bezorgen een uittreksel uit het bevolkingsregister.
Als er een verslag is van het CLB wordt dit voorgelegd aan de school.
Vanaf de leeftijd van twee jaar en zes maanden kan een kleuter ingeschreven worden in het kleuteronderwijs. De effectieve start gebeurt dan op één van de voorziene instapdagen:
– de eerste schooldag na de zomervakantie;
– de eerste schooldag na de herfstvakantie;
– de eerste schooldag na de kerstvakantie;
– 1 februari;
– de eerste schooldag na de krokusvakantie;
– de eerste schooldag na de paasvakantie;
– de eerste schooldag na O.H. Hemelvaart.

Om een goede klaswerking te garanderen, is het belangrijk dat je kind zindelijk is. Daarom draagt uw kleuter een onderbroekje en géén pamper. Het is belangrijk om thuis tijdig met de zindelijkheidstraining te starten. Omwille van medische redenen kan van deze regel afgeweken worden. U overlegt dit samen met de directeur.

Een inschrijving kan pas gerealiseerd worden na instemming met het schoolreglement en het pedagogisch project van de school. Het schoolreglement wordt schriftelijk of via elektronische drager aangeboden en de ouders moeten er zich schriftelijk akkoord mee verklaren.

Dinsdag of donderdag voorafgaand aan de instapdag (niet tijdens een schoolvakantie) organiseren wij een kijkmoment voor de kleuters en de ouders (van 16.00 uur tot 16.30 uur). We rekenen dan op ieders aanwezigheid. De kinderen en hun ouders maken kennis met het nestklasje (gele klas) en de leerkracht(en).  De ouders krijgen zo hun eerste oudercontact.

Kleuters zijn leerplichtig in september van het jaar waarin de kleuter 5 jaar wordt, en wettelijk verplicht om les te volgen. Ook wanneer het op die leeftijd nog in het kleuteronderwijs blijft, is het dus net als elk ander leerplichtig kind onderworpen aan de controle op het regelmatig schoolbezoek.

Er is een registratie van de aanwezigheid van 5-jarige kleuters want een 5-jarige kleuter moet ook minstens 290 halve dagen per schooljaar Nederlandstalig kleuteronderwijs gevolgd hebben voorafgaand aan de lagere school.

5-jarigen hebben ook het recht op tijdelijk en permanent onderwijs aan huis zoals leerlingen van de lagere school.

Een jaartje langer in de kleuterschool doorbrengen, vervroegd naar de lagere school komen en een achtste jaar in de lagere school verblijven kan enkel na kennisgeving van een toelichting bij het advies van de klassenraad.

In het gewoon onderwijs kan een leerling minimum 5 jaar en maximum 8 jaar in het lager onderwijs doorbrengen, met dien verstande dat een leerling die 15 jaar wordt voor 1 januari geen lager onderwijs meer kan volgen.

De leerlingen zijn verplicht om alle lessen en activiteiten van hun leerlingengroep te volgen. Om gezondheidsredenen kunnen er, in samenspraak met de directeur, eventueel aanpassingen gebeuren.

Sedert het schooljaar 2021-2022 wordt de taalscreening afgenomen bij het begin van de leerplicht (5 jaar).

De school neemt de taalscreening af in de periode van 10 oktober tot en met 30 november. Dat gebeurt in alle scholen met hetzelfde instrument (KOALA), dat in opdracht van de overheid ontwikkeld is door het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). 

Op basis van de resultaten van de taalscreening moeten leerlingen die het Nederlands onvoldoende beheersen sinds het schooljaar 2021-2022 een actief taalintegratietraject Nederlands volgen. Dat is een taalbad of een volwaardig alternatief dat dezelfde resultaten bereikt.

Ook voor leerlingen die in de loop van het lager onderwijs instromen en het Nederlands onvoldoende beheersen om de lessen te kunnen volgen, kan de school beslissen dat zij een taalintegratietraject moeten volgen.

Wij verwachten van de ouders dat ze positief staan ten aanzien van extra initiatieven en maatregelen (taaltraject en/of taalbad) die de school neemt om de taalachterstand van hun kind weg te werken.

Toelatingsvoorwaarden eerste leerjaar
Onze school voert voor elke leerling die voor het eerst in het lager onderwijs instroomt een taalscreening (door klastitularis via eigen of indien nodig externe methodieken, zorgcoördinator) uit. Indien onze school het nodig acht, wordt een taaltraject voorzien dat aansluit bij de specifieke noden van het kind. Deze taalscreening gebeurt niet voor anderstalige zorg, zij krijgen sowieso een aangepast taaltraject.

Verandering van school
Bij schoolverandering worden leerlingengegevens overgedragen naar de nieuwe school, tenzij en voor zover de regelgeving de overdracht niet verplicht stelt, ouders er zich expliciet tegen verzetten na op hun verzoek de gegevens te hebben ingezien.

Sinds 1 september 2015 zijn scholen verplicht om een verslag of een gemotiveerd verslag van een CLB bij schoolverandering over te dragen aan de nieuwe school, dit in het belang van de optimale begeleiding van een leerling. Omdat het originele verslag of gemotiveerd verslag eigendom is van de ouders, dragen wij een kopie over. In geval er tussen de ouders een conflicterende mening bestaat over de overdracht van de gegevens van hun kind, zijn de gewone regels van ouderlijk gezag van toepassing.